45'

45'

Stílushock - raszta

2006. december 28. - 45perc
Mindenki hallott már rockerekrõl, punkokról, deszkásokról, poposokról, rasztákról, diszkósokról, emósokról, alter arcokról, skinheadekrõl, „hibridekrõl”. A STÍLUSHOCK rovatban szeretnék eloszlatni néhány téveszmét róluk, és megcáfolni az elõítéleteket, amivel a különbözõ stílusúakat tüntetik ki a másik táborba tartozók. Elõször lássuk, mi is a raszta.



































Eredetileg a rasztafariánus vallás rövidítése. Most már ahhoz, hogy valakit rasztának tekintsenek, elég ha dreadlockjai vannak (ez maga a csimbis haj, dread lock= félelmetes hajfürt), míg eredetileg ez nem is volt annyira lényeges, inkább a hit számított. Mindenekfölött tisztelték Istenüket, Ras Tafarit (etióp császár) és Júda oroszlánját. Hittek abban, hogy a ganja segíti a békét, a tudatosságot, és közelebb viszi õket Istenhez. Mozgalmuk színei az etióp zászló után az arany (sárga), a zöld és a vörös, ezeket a mai raszták is elõszeretettel használják, s elõdeikhez hasonlóan túlnyomó többségük a reggae stílusú zenéket kedveli leginkább.
A raszták az általános véleménytõl eltérõen nem igénytelenek, sõt, nagyon sokan közülük többet foglalkoznak a hajukkal, mint mások. Egyesek, ha meglátnak egy rasztahajú embert, akkor elhúzódnak, hogy „Fujj, ez nem szokott hajat mosni, biztos tetves…” Pedig ellenkezõleg. (Ezt a kedves mítoszt valószínûleg Bob Marleynek köszönhetik, akinek halála után több mint negyvenféle tetvet találtak a hajában, köztük egy-két saját tenyésztésû példánnyal… :) ) Az tény és való, hogy nem nagyon használhatnak sampont, de szappannal és vízzel szoktak hajat mosni, ezen kívül horgolniuk, sodorniuk és bújtatniuk kell a tincseiket, ami „kicsit” idõigényesebb, mint a fésülködés. A másik nagyon elterjedt tévedés az, hogy a rasztákat azonosítják a füvezéssel, ami elég zavaró lehet számukra, mikor pl. elmennek egy fesztiválra vagy buliba, és többen is letámadják õket vásárlás céljából. A kezdetekkor valóban jellemzõ volt rájuk, de, mint azt már írtam, az idõk változnak. Akit mélyebben érdekel a rasztafarizmus, annak ajánlom a netet, nagyon sok érdekes oldal van róla.
És búcsúzóul: stílusos az, akinek határozott, felismerhetõ stílusa van, vagy olyan ügyesen álcázza hogy nincs, hogy mások azt hiszik hogy van. :)
Penge

A bejegyzés trackback címe:

https://45perc.blog.hu/api/trackback/id/tr7224720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoltanl32 2007.06.16. 14:30:42

Bocsi, hogy javítalak. De ezek csak egyszerű, prímitív kábítószeresek és tolvajok. A civilizáltsághoz és kultúráltsághoz semmi de semmi közük. Sajnos ismerem őket, laknak egypáran a szomszédságunkban és a kollegáim között is fel lehet őket lelni.

Penge 2007.08.12. 21:50:12

Nos én is ismerek rasztákat, és nem az a tapasztalat, hogy civilizálatlanok, vagy akár primitív kábszeresek lennének... Sőt, cikkírás előtt alaposan utánaolvastam a témának, és nagyon érdekes dolgokat lehet találni magáról a kultúráról...Egy-két szélsőséges egyed miatt ne általánosítsunk...

RastAdam 2007.08.19. 21:03:26

Tiszteletem mindenkinek.Én is raszta vagyok.Ezt mutatja a hajam,és akik ismernek azok tudnak a vallásomról is.Nem vagyok kábítószeres.Aki utána olvas,az tudja hogy tilos használnunk egyéb drogokat illetve tömény alkoholt."Lényegében a bibliát követjük".Azok a tuskók,elnézést a kifejezésért akik piti drogosnak és tolvajnak tekintenek azok is tudják,hogy mi a biblia szerint élünk és abban benne van,ha egy piti drogos jól tuggya,hogy pl.:lopni is bűn.Esetleg rosszul tudom?Továbbá nem muszály egy rasztának füveznie sem.Minden stílusban vannak szélsőségek,ill. olyanok akik elferdítik azt a stílust ami szerint "élnek".De ne ezek alapján általánosíts.Továbbá honnan tudod,hogy raszta valaki?manapság már maga a haj is divat.Attól,hogy raszta haja van még nem rasztafári az illető.Köszönöm,hogy hozzászólhattam sziasztok.
u.i.:elnézést a hibákért csak már álmos vagyok,mérges és kapkodva írtam be,mer nem csípem ha egy tudatlan okoskodik.

Júlia 2007.09.08. 14:12:34

üdvözletem!igazat adok RastAdamnak!nem szabad általánositani,butaság.az ember nem a stilusa miatt lesz tolvaj vagy drogos.

SAM 2007.09.08. 22:54:33

Hajhó! Én csak lock vagyok, de mindenesetre a vallás alaptételei közt nem szerepel sem a ganja, sem a dread lock. Napi 3 órát horgolom a hajam, hogy szép legyen. Te hányszor mosol hajat 3 órán keresztül? :D

Timy 2008.01.02. 10:42:13

Na én is ismerek jó pár rasztát. SZERINTEM HA TE NORMÁLIS VAGY VELÜK AKKOR ŐK IS NORMÁLISAK VELED. De az összes ember ilyen. Igényes a hajuk (legtöbbnek) és sokkal többet foglalkoznak magukkal mint egy átlag ember. Én nem vagyok raszta, de ők sem sokkal mások azért mert ilyen a hajuk és más vallást képviselnek. Nagyon jó fejek vagytok sl csak így tovább!!

Flash 2008.01.08. 21:00:24

Kedves Zoli látod ez a baj h mindenki beállitja a rasztákat füvesnek az h te ismersz párat az alapján ne itéld meg őket mert ez nem igaz.. én még most fogom csináltatni a hajam és akkor már én is füves leszek a szemedben??? ez annyira gagyi ez a felfogás....

A Rastafari legyen veletek :)

migrantspirit · http://www.myspace.com/migrantspirit 2008.02.18. 20:06:09

Kedves Zoltán! Igyekszem úgy fogalmazni, hogy ne legyen bántó, amit írok, csak hát ez elég nehéz. Tehát szerinted a raszták kábszeres, primitív tolvajok... Ez sajnos kőkemény általánosítás,és valljuk be, ez teszi leginkább primitívvé a kommented. Hogy tolvajok lennének? Láttál valaha lopni egy rasztát? Lopott tőled valaha egy raszta? Mellesleg, akik a munkahelyeden dolgoznak, lehet hogy a mindennapi kenyerükre keresik a pénzt, és az államot inkább mondhatnád tolvajnak miután megnyírbálja a béredet, mint a kollegáidat. Az alapján mondod hogy valaki raszta, mert raszta haja van? Attól még nem az, megsúgom. Rasztának szívben kell lenni, a tetteknek és a világnézetnek, a mások iránt tanúsított tiszteletnek kell tükröznie azt, hogy valaki raszta. Olvastad a Bibliát? Esetleg megkereszteltek? Na és a Tízparancsolatnak tetsző életet élsz-e, mondd csak!
Hogy kábszeresek lennének? Miért is? Tudod, hogy anno Amerikában azért járt büntetés, ha valaki nem termesztett kendert? Tudod, hogy mire jó a kender? Tudod, hogy ősidők óta alkalmazzák a gyógyászatban? Tudod egyáltalán, hogy ez gyógynövény? Kiszárítva kapható a gyógynövényboltokban.És egyébként a fű fogyasztása nem tartozik szükségszerűen a rasztafárianizmushoz.
Másfelől nem árt valamiféle értékrendet felállítani...Az bűn, ha valaki esetleg kendert fogyaszt és ezzel senkinek nem árt? Ártott neked valaki azzal, hogy szívott? Az, hogy valaki fogyasztja, nem vezet ahhoz, hogy árulja is, ezt hozzátenném.
Másfelől nézz körbe magad körül, hány ember van, aki rajtad tök simán átgyalogol, a munkahelyeden a sárba tiporják a méltóságod és tök józanul. Fene nagy racionalitás uralkodik ebben a mókuskerékben, amibe lehet te is beugrottál, csak egy kis karrier kell semmi egyéb nem?

Na mindegy. Elég sokminden járt a fejemben, amikor elhatároztam, hogy írok, lehet, hogy összefüggéstelen - nem Zoli, nem vagyok beszívva -, csak hát fáj egy kicsit, ha valaki ennyire beszűkült.

Remélem kinyílik a szemed. De ha nem, akkor is: Isten mindenkit lát...

Béke!

Delanor 2008.08.23. 14:03:42

Sziasztok!Teljesen egyetértek RastAdammal,Migrantspirittel és a többi pozitív emberrel,és amit én nagyon útálok,hogy vannak emberek akik elsőre megítélnek egyes embereket(pedig semmi joguk így ítélkezni).Nagyon szomorú voltam miután a cikk után első komment az volt hogy:,,tolvajok,drogosok",mikor ez egyáltalán nem így van.Állítom,hogy a rasták sokkal rendesebbek mint egyes emberek,és amúgy a rasták békét akarnak,miközben folyik a háború és a gyarmatosítás mindenfele,tehát nagyon szépen kérem ne ítélkezzünk elsőre.

JAH bless all.
Peace!

ponyvalegény 2008.09.13. 14:13:04

Én Rastafari vagyok!
Rasta hajam van, és követem a vallást. A füvezéssel nagyon rég leálltam. Egy igazi rasta ember a füvön kívül semmi máshoz nem nyúlhat. Sem alkohol, sem semmiféle más drog, még kávé sem. Egy igazi rasta sohasem lop! Sohasem kötekszik, nincsenek előítéletei, nem bánt más embert. Akikkel te találkoztál biztos olyanok voltak, akik azt se tudták mit hordanak a fejükön.. Utálom az ilyen sztereotípiákat, a rasták a legbékésebb embrek.

RASTALOVE

Annafi 2008.09.15. 21:06:58

Háát, Zolika szépen lejáratta magát. Én csak szimplán dreadlock vagyok, a vallást nem követem. "rasztaságom" abban nyilvánul meg, hogy nem vagyok rasszista, megvan a belső békém, imádom a természetet, és segítek ha tudok! :)

Még soha nem loptam, soha nem használtam keménydrogot, füvet is kb 1-2 havonta egyszer, társaságieseményként! Piti drogos tolvaj lennék?
Meg hogy primitív? Egy embernek a haja dönti el, hogy mennyire okos, értelmes? Remélem nem. Pl én jó gimibe járok, jól tanulok. Persze, tuti primitív...

Engem sokkal jobban zavarnak azok a dolgok, amiket a cikkíró nem emléített: pl, hogy nem, nem kell tojást/mézet kennem a hajamba, és hogy a raszta hajam nem annak a jelképe, hogy én "mekkora egy proletár" ember vagyok. **anyám gyakran szid ezzel, de hogy mi az összefüggés a munkások és a raszták között, tőle kérdezzétek...**, sőőt, nem kezd el penészedni a tincseim belseje, mert igen, ilyet is hallottam már....

Egyébként a szappan helyett jó a WU2 sampon is!!! :) legalábbis nekem bevált :)

És igen, a bulikon rettenet zavaró a folytonos "nincs nálad véletlenül 1" kérdés... :S

ÉÉS 1 nekem épp fontos kérdés: tud valaki rasztátjavítani pesten? lenőtt már eléggé, és hátul nem tudom megcsinálni...SOS :)

AnnA

roots rock reggae · http://fantomkep.hu 2008.10.04. 23:04:31

teljesen eggyet értek rasztÁdámmal én is rasta vagyok és a vallásom követem és tisztában vagyok minden dologgal szóval zoltán32 arra szeretnélek megkérni hogy ne írd lea vallásunkat meg a hitünket azért mert te egy előítéletes paraszt vagy mert a rasták igenis ugyanúgy emberek mint te vagy talán még jobban is hiszen ők teljesen a biblia szerint élne és amíg te alkoholt fogyasztasz addig mi a biblia szavait követjük köszönöm peace

Parade 2008.10.31. 14:55:48

Helló
Zoltán
A beírásodból itélve te vagy valami nagydarab kopasz barom lehetsz vagy valami kis mintapolgár aki megy amerre terelik mint a bárányok és bármit elhisz amit neki mondanak. Egy olyan emberhez akinek a fején Dreadlockok vannak nem kell egyből rossz embernek, füvesnek vagy tolvajnak esetleg drogosnak vagy ápolatlannak beállítani. A legtöbbjük(a vallást követők közül pl mind) nagyon szeretetreméltó, tisztességes, értelmes emberek és nehogy azthidd hogyha esetleg néha becsusszan náluk a zöld akkor már egyből primitív tolvajjá vadulnak. Amúgy elárulom a rendkívül sok "raszta hajú" személy akit megismerhettem életem során nem tudok egyet se felidézni akit nem kedveltem volna. Ellenben az előitéletes báránykákat nemigazán csípem. (mint te) Gondolom szemedben az akinek sötétebb a bőre az már egyből egy lejmoló/ segélybőlélő szapora szemét. Vagy akinek sötétebb bőre van egyből egy primitív neandervölgyi. Sorolhatnám még.
És itt a végén szeretném elárulni neked aztis hogy attól hogy az én felyem is lockok szépítik nem vagyok egy piti drogos sőt nemélek se könnyű se nehézdrogokkal és ellenük vagyok.
Nem vagyok tolvaj mert nem vinne rá a lélek hogy elvegyem másét.
Nemhiszem hogy primitív lennék mivel jó iskolába járok, normálisan viszonyulnak hozzám az emberek...
Nemhiszem hogy nem lennék kúltúrált mivel eddig zenei iskolákba jártam és szerintem mindenki tudja hogy az adegy alap kúltúrát.
És ez a megszólalásod:"ismerem őket"
ez haragított fel engem a legjobban elvégre hogyan ismerhetsz valakiket akikkel nemis találkoztál? Hogy itélhetsz el olyanokat akiket még az utcán se láttál? Jó lehet hogy van néhány a szomszédságodba de a világon elhiheted több millióan vagyunk akik lockot viselnek vagy akár velem ellentétben a vallást is követik. Nem ismerheted mindet ésha akár 1-et nem ismersz akkor ne általánosíts.
Gondolom a szövegből lejött kikkel értek egyet és kiket nemismernék meg szivesen.
Tiszteletbékeszeretet

Split 2008.11.01. 11:39:23

Látjátok....
...Így indulnak el azok a dolgok, amik kicsiny világunkat egyre inkább megfertőzik....
...Így kezdődik a rasszizmus, így kezdődik a tettlegesség, és így kezdődik két oldal egymás iránt táplált gyűlölete. Eléggé szomorú, hogy az ember ránézésre ítél meg másokat, és úgy szól hozzá dolgokhoz, hogy gyakorlatilag semmit sem tud róla. Az, hogy valaki drogos, vagy tolvaj, leginkább csak attól függ, hogy milyen környezetben nevelkedik, vagy hogy milyen dolgokat él át életében, és hogyan dolgozza föl azt. Az olyan embereket nem utállni kéne, hanem nagyon mélyen sajnálni. Ó, és mennyi olyan ember van, aki szídja, vagy megveti a rasztákat pusztán azért, mert úgy néznek ki, ahogy, vagy mert az előítéletek jobban dolgoznak, mint a tények. Ha minden ember csak annyira lenne igénytelen, vagy csak annyira lenne "csökött" a világnézete, mint a rasztáknak, akkor lehet, hogy nem kéne azon aggódni, hogy mikor fognak leszúrni a telefonunkért, vagy mikor fognak hátbavágni sörösüveggel egy focimeccsen...
....De lehetne sorolni. Ne utálljátok egymást. Azokat se', akik titeket utállnak. mert akkor ugyanaz lesz a vége... JAH RasTafari

essaa 2008.11.04. 16:35:57

sziasztok!nagyon jókat írtatok srácok:)
én ugyan csak dreadlock vagyok, de nagyon szeretem a rastafarizmus spiritualitását.de nem vagyok raszta ennek ellenére.amugy ez az itteni diszkrimináció már kezd félelmetes méreteket ölteni sajnos..igaz nekem nem csinált dreadjeim vannak, hanem csak simán nem fésülködtem és úgy állt be, és ezért talán igénytelenebbnek tűnik.pedig 4 naponta mosom 2 órát legalább.szóval ezért szomorú a helyzet mert olyanok dobálóznak, akik nem is tudnak ezekről a dolgokról semmit.például ezért nem találok melót, több helyről elküldtek hogy"sajnálom betelt a pozíció" miközben másnap meghirdették megint az állást..szomorú a helyzet itt..az emberek felfogásán pedig nehéz változtatni..de tisztelet a kivételnek, nekik nagyon örülök:)
szia mindenkinek!
blogom ha gondoljátok: www.somogyiattila.blogspot.com
(remélem jól irtam le:D)

lenalolla 2008.12.08. 21:39:24

Ez így van.
A raszta haj nem egyenlő a drogozással!
A legeslegjobb pasik a raszták.....
és ennnyiiiii

rastababy 2008.12.09. 16:36:50

Hail!:))
Kedves Zoli a többieknek sajnos igazuk van...én nem nevezlek sem primónak és bunkónak sem viszont van 1 jó tanácsom mielött valamihez hozzá szeretnél szólni olvass utána...
JahhAnna én csinálok és javitok dreadlock-ot és Bp-n 7 éve tehát neem most kezdtem...


Peace mindenkinek

lenalolla 2008.12.10. 12:07:13

rastababy csak egy kérdés fiú vagy vagy lány?
Csak mert nekem ez nem derült még ki....
Amúgy meg Zolin kívül mindenkinek igaza van....

Peace and Love

lennalolla 2008.12.26. 16:57:30

Nem is tudtam hogy a lányokat is ennyire érdekli a raszta haj hogy csinálják is....
Akkor biztos ügyes lehetsz már Rastababy....
Én is akartam rasztát de hamar megunok dolgokat és a kopasz fej annyira nem tetszene utánna...ezért szeretném tőled megkérdezni hogy lehet e olyan rasztát csinálni ami csak átmeneti pl partyra vagy ilyesmi...

rastababy 2009.01.17. 20:35:38

Helló!
mivel volt dreadlockom 12 évig ezért érdekel
Lennalolla:persze lehet csináltatnl "mürasztát"de az mégsem olyan lehet sztem mint az igazi de ha tényleg hamar ráunsz dolgokra akkor valóban nem sok értelme van rasztát csináltatni...
egyébként biztos vannak ilyen helyek ahol ilyen mürasztát csinálnak sztem nézz szét a neten hátha találsz ilyen helyet
Peace:Rastababy

rastababy 2009.01.18. 15:06:33

helló mki!
Zoltán 32 kicsit besértödött mert mostanában valahogy nem ir:)))


Rastababy

jajmárnemtudokmásnevet 2009.02.06. 13:54:14

Szevasztok!Én is most szeretnék dreadlock-ot.Mivel a lelkemben teljesen egyesülni tudtam a rasta dolgokkal úgy érzem itt az ideje.Csak az a baj,hogy a hajam elég hülyén nő.Tehát amíg lefele nőne közbe 2-szer annyi nő felfele.:)Tehát hülyén hangzik de gondolom értitek.Míg 5 cm nőne lefele addigra a fejem már mint egy szalmakazal.Nagyon sok van fen.Így is tudok dreadlock-ot csinálni vagy nem??Kössz

Tomi.

jajmárnemtudokmásnevet 2009.02.06. 19:03:43

ÜNNEPELJÜNK BOB MARLEY 64..lenne..sajnos.:(
süti beállítások módosítása